۱۳۸۹ فروردین ۲۷, جمعه

مطالعات تکمیلی، هنر و نقاشی

با توجه به صحبت های عمومی جلسه ی قبل آتلیه ی طرح چهار پیرامون معرفی هنرمندان گرایشات مختلف هنر، مثل مارسل دوشان، مارک روتکو، لوچو فونتانا، کریم رشید و ... ، معرفی و ارائه ی منابع مطالعاتی پیرامون این بحث با توجه به نزدیک بودن افتتاح نمایشگاه کم جون کتاب تهران! خالی از لطف نخواهد بود.
.
6. ادوارد لوسی اسمیت، آخرین جنبش های هنری قرن بیستم، ترجمه ی علیرضا سمیع آذر، انتشارات نظر
.. این کتاب به ارائه و بیان جنبش های هنری دهه های اخیر قرن بیستم و نیز معرفی هنرمندان شاخص هر دوره پرداخته است، دکتر علیرضا سمیع آذر سال ها در مقام مدیر موزه ی هنرهای معاصر فعالیت داشته است.
.
.
7. ادوارد لوسی اسمیت، جهانی شدن و هنر جدید، ترجمه ی علیرضا سمیع آذر، انتشارات نظر
.. این کتاب عموماً به عنوان جلد دوم کتاب بالایی معرفی و عرضه شده است.
.
.
8. ورنر هافتمان، اندیشه و کار پل کلی، ترجه محسن وزیری مقدم، نشر سروش
.. این کتاب به طور خاص برای مخاطب نقاش ترجمه و به رشته ی تحریر در آمده است، مطالعه نقد زندگی حرفه ای و شخصی پل کلی (نقاش اکسپرسیونیستی) را در این کتاب دنبال کنید. محسن وزیری مقدم از نقاشان پر آوازه ایرانی مقیم ایتالیا است.
.
.
9. کاندینسکی، معنویت در هنر، ترجمه ی اعظم نوراله خانی، انتشارات شباهنگ
.. معنویت در هنر یکی از کتاب های معروف و تاثیر گذار در زمینه ی هنر است که توسط نقاش اکسپرسیونیستی و روس، واسیلی کاندینسکی نوشته شده است، کتاب را در حجمی کوچک و با ترجمه ای ضعیف بخوانید!
.
.
10. آنت وُزَن، لوک وزن؛ کاندینسکی و سوارکار آبی فام، ترجمه ی میترا فرخزاد
.. سوارکار یا سوارکاران آبی فام نام تابلویی از کاندیسکی است که بعدها تحت نام جنبشی به رهبری کاندینسکی شناخته می شود، این کتاب با زبانی داستان گونه به نحوه ی شکل گیری این جنبش پرداخته است.
.
.
11. آزبورن، چیلورز، و دیگران؛ سبک ها و مکتب های هنری، ترجه و تدوین فرهاد گشایش، انتشارات عفاف
.. این کتاب به معرفی مکاتب هنری، از دوره ی کلاسیک تا اواخر قرن بیستم پرداخت است. هر مکتب با ارائه ی چند پاراگراف و معرفی پایه گذار و هنرمندان مطرح آن پیش روی مخاطب قرار گرفته است، خریداری و خواندن این کتاب به عنوان یک مرجع خالی از لطف نخواهد بود. فرهاد گشایش به عنوان مترجم نامی آشنا برای مخاطبین کتابهای هنر و نقاشی می باشد.
.
.
12. دانیال مارزونا، هنر و مینی مالیسم، ترجمه ی پرویز علوی، نشر پشوتن
.. این کتاب به معرفی مینی مالیسم در هنر، و همچنین هنرمندان شاخص این مکتب پرداخته است . خواندن چندین باره ی یک کتاب به عنوان ویراستار قبل از چاپ مزه ی خاصی داره!