۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۰, جمعه

بررسی و ارائه خلاصه ای از مجله معماری ایران، شماره 24

بررسی و ارائه از: ندا منصور حسینی - الهام یوسفی نیک پی - سمانه میرزاده - سارا پارسا


کولوزیوم
تاریخچه:
کولوزیوم که حدودا 50000 تماشاگر را در خود جای می داد نخستین استادیوم مهم چند کارکردی در تاریخ بوده و محل نبردهای گلادیاتوری و نبردهای شبیه سازی شده دریایی بوده.استادیوم را می شد با سیستمی از طناب کشی و با سقفی برزنتی که محافظت در برابر آب و هوا را سبب می شد پوشاند آرایه بندی سه ردیفی و سیستم پلکان آن خروج سریع را میسر می کرد.


استادیوم آلیانز
استادیوم دارای شکل غیر عادی بوده و پوسته بیرونی آن از 2874 عنصر الماس شکل با جنس ETFE مات وشفاف ساخته شده است. قلب دستاوردهای استادیوم آلیانز گودال آن با جایگاههای سر پوشیده اش برای تماشاگران می باشد.

ساختار بتنی گودال استادیوم:

ساختار اصلی از بتن درجا در ترکیب با عناصر اسلب کف و واحدههای پله بتنی پیش ساخته و آماده شده روی تیرههای مایل جایگاه می باشد.
ساختمان سقف مانند ساختار بتنی به منظور اهداف توسعه به هشت قسمت تقسیم شده است.برای نما و سیستم نورپردازی از اجزایی با بار نسبتا پایین آتش سوزی استفاده شده است روکش های لامپ از ورق گالوانیزه فولادی و عناصر دیگر که تمامی از احتراق پذیری پایینی برخوردارند تشکیل می شوند.


استادیوم المپیک برلین

این استادیوم تقریبا 75000 تماشاگر را در خود جای می دهد.ساختار خرپایی فولادی سبک وزن به صورت طره ای برای سقف آن انتخاب شده است.سقف آن دو پوسته بوده و از بافت الیاف شیشهای اندود به PTFE

برای هر دو پوسته استفاده شده است.

استادیوم DALUZ

دید این استادیوم بر مبنای نور و شفافیت است.فضای داخلی توسط 3 دایره از ردیف های متوالی ایجاد شده است. در ساخت سقف حالت قوسی شکلی در نظر گرفته شده که بر روی پایه های زاویه دار قرار گرفته است.


استادیوم STADIO MUNIAPAL DE AVERIO

استادیوم دارای یک طراحی زیبا میباشد که ترکیبی است از اشکال ساده با رنگ های زیبا و زنده در کل قسمت های استادیوم این رنگ ها در بیننده ایجاده نوعی حس شادی می کند بنابراین برای برگزاری جشن های ورزشی بسیار مناسب است.


استادیوم JOSE ALVALADE

این استادیوم توسط TOMAS TAVERIAبه گونه ای رنگارنگ و روشن طراحی شده است.سقف استادیوم که روی 4 ستون کج معلق ایستاده است طوریست که در بالای ردیف های استادیوم متغییر است. رنگ اصلی در بنای این استادیوم رنگ زرد می باشد که با ستون های زاویه دار و متالیک شفاف تر می شو د و نور خورشید از طریق ستون و کناره های داخلی سقف به داخل می تابد.


استادیوم MUNICIPAL DR. MAGALHAES PESSOA

استادیوم برای بها دادن به مناطق اطراف بنا شده است.این استادیوم دارای 5 طبقه است.استادیوم به عنوان یک ساختمان جند منظوره می باشد که امکان انواع ورزشهای سالنی و خارج سالنی در آن می باشد.


استادیوم MUNICIPAL DE BRAQ

این استادیوم یک ساختار ابتکاری و غیر عادی دارد اول اینکه این استادیوم با نوعی هماهنگی با محیط ساخته شده یک قسمت باز به طرف کوهستان دوم اینکه این استادیوم عامه پسند نمی باشد زیرا در پشت دروازه ها پیج جای نشستنی وجود ندارد که بر گرفته از متدهای قدیم اروپای می باشد آرشیتکت این بنا ادوارد وستو می گوید که به نظر او فوتبال شبیه این استادیوم است.