۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۶, دوشنبه

جلسه هشتم تدریس

جلسه هشتم آخرین زمان کرکسیون و بحث پیرامون ایده بود. هر کدام از همکلاسی ها به نوبت و مطابق با برنامه و هدف کلاس (آموزش روش نقد آثار توسط خود دانشجو) شروع به ارائه و صحبت در مورد کار خود می کرد.
.
شاید این اولین باری بود که نحوه صحبت و ارائه شفاهی کار در آتلیه اینقدر اهمیت پیدا می کرد، برای اولین بار می دیدم که با صحبت و فن بیان این قدرت رو داری که کار خودت رو اینقدر مهم و البته تاثیر گذار در کلاس نشون بدی، حتی اگر اون کار چند برگ دست نوشته خشک و خالی باشه!
شاید بعضی مواقع نحوه بیان می تونه تاثیر بیشتری از خود کار داشته باشه!
.
بعد از صحبت های دانشجو پیرامون ایده پردازی و تفسیر آن، کار به نقد عمومی گذاشته می شد و دوستان به اختیار شروع به صحبت و نقد اثر می کردند.
صحبت ها پیرامون ایده پردازی بیشتر جنبه اجتماعی و نوع برخورد طرح (مجموعه ورزشی چند منظوره) با اجتماع و تاثیرات آن در شهر و زندگی مردم داشت، این تاثیرات گاهی در مقیاس شهری و گاهی در مقیاس محله ای مورد بررسی قرار می گرفت.
و در برخی از ایده پردازی ها به تعامل طرح با بستر و سایت خود توجه شده بود. (مخصوصا در سایت شماره 2 - در بافت قدیمی شهر قزوین)

بخش دوم کلاس
بخش دوم صحبت ها و ارائه کارها به حل مسئله و یا مرحله تکاملی طراحی معماری یعنی رسیدن از ایده به فرم بود، هر یک از دوستان با توجه به روش های گفته شده (جلسه پنجم - بخش سوم) و با تفکر شخصی خود سعی به حل این مسئله داشتند.

آقای رئیسی در توضیح دوباره حل مسئله (رسیدن از ایده به فرم) ایده رو به عنوان مسئله ای بیان کردند که ظهور آن در کار پایانی لزوما رویکرد فرمال به طراحی معماری نخواهد بود.
همچنین به بررسی و توضیح کلی آثار زاحا دید به عنوان یک معمار زمینه گرا و رم کولهاس و اندیشه های او در کتابخانه ژوسیو (کانسبت برنامه) پرداختند.

بخش سوم کلاس
بخش سوم کلاس مسابقه اسکیس کلاسی بود.
موضوع طراحی پوسته برای یک مکعب (نمایش به صورت وجهه های آن) بود.

Image and video hosting by TinyPic

در آخر کلاس اسکس ها به نقد عمومی و سپس انتخاب کار برتر، رسیدند. در بین کارها چهار اثر به عنوان طرح برتر شناخته شدند که ملزم به اجرای ماکت برای دو هفته آینده شدند.