۱۳۸۹ اردیبهشت ۹, پنجشنبه

تحویل موقت پروژه ی معماری

تحویل موقت پروژه ی مجموعه ورزشی در روز 89/2/20 و با خواسته های فوق برگزار خواهد شد. پوستی بر پوستی بیاندازیم تا رستگار شویم!

.
1. ماکت حجمی
ماکت نمایش دهنده طرح بر بستر پروژه و سایت خواهد بود، توپوگرافی سایت پروژه و محیط اطراف را دریابیم!
.
2. پلان های مجوعه
ارائه ی عملکردهای موجود و خواسته شده، و نیز معقول بودن مساحت کاربری های طراحی شده با برنامه ی فیزیکی معرفی شده مد نظر می باشد.
.
3. برش طولی و عرضی
هر دو برش به صورت منقطع از فضای اصلی و سالن های ورزشی خواهد بود.
.
4. ارائه ی آلبوم روند طراحی (Portfolio)
.
.
- ارائه ی کار بر روی پوستی یا کاغذ 70*50 خواهد بود.
- سیستم سازه ای به کار رفته در پروژه نیز باید مشخص، و معرفی گردد.

۱۳۸۹ اردیبهشت ۸, چهارشنبه

مطالعات تکمیلی؛ تاسیسات

16. جزوه ی تاسیسات الکترونیکی آتلیه طرح چهار را در -اینجا- و با فرمت PDF، در حجم 130 کیلوبایت دریافت کنید.
.
.. این جزوه به معرفی سیستم های مختلف الکترونیکی مورد نیاز در یک مجموعه ی ورزشی می پردازد. نحوه ی تامین و محاسبه ی نور مورد نیاز در یک مجموعه؛ مشخصات فنی و عملکردهای مورد نیاز در طراحی پلان؛ سیستم اعلام حریق؛ و همچنین سیستم آسانسور و بالابر از موارد ذکر شده در این متن هستند.
.
.
17. جزوه ی تاسیسات مکانیکی آتلیه ی طرح چهار را در -اینجا- و با فرمت PDF، در حجم 240 کیلوبایت دریافت کنید.
.
.. جزوه ی فوق به معرفی روش ها و سیستم های تعدیل هوا در مجموعه های ورزشی، و شرایط مناسب در محیط های مختلف اداری و ورزشی مجموعه پرداخته است.
.
.
لینک کمکی دانلود: شماره ی 16 ، شماره ی 17

۱۳۸۹ فروردین ۲۸, شنبه

سایت و استانداردهای طراحی

1. سایت طراحی پروژه ی طرح چهار را از -اینجا- با فرمت DWG، و به حجم 280 کیلوبایت دریافت کنید.

.. فایل طرح تفصیلی سایت به وسیله ی آقای علیرضا عرب زاده و با مقیاس 1/100 ارائه شده است.
.
.
2. استانداردهای طراحی را از -اینجا- با فرمت PDF، و در حجم 1.8 مگابایت دریافت کنید.
.. این فایل به ارائه ی ابعاد و اندازه های تمامی فضاهای ورزشی مورد نیاز برای طراحی، یک مجموعه ی ورزشی چندمنظوره پرداخته است، و توسط مدرس آتلیه ارائه می گردد.

۱۳۸۹ فروردین ۲۷, جمعه

مطالعات تکمیلی، ایده پردازی در معماری

13. کامران افشار نادری، معماری و ایده، فصلنامه ی معمار -اینجا- فرمت PDF، حجم 3.3 مگابایت

.. مقاله ی ارزشمند فوق، به معرفی ایده و روند دستیابی به آن از نقطه نظر لوکوربوزیه، و همچنین به بیان نحوه ی ایده پردازی در چند پروژه ی مطرح معماری پرداخته است.
.
.
14. کامران افشار نادری، و عبدالحسین جلوه، یک پارچگی طرح معماری و پایداری سازه در پروژه ی بانک توسعه ی صادرات، فصلنامه ی معمار، شماره ی 10، -اینجا- فرمت PDF، حجم 2.6 مگابایت
.. متن فوق به معرفی پروژه ی بانک توسعه ی صادرات، طرح بهرام شیردل پرداخته است، و با معرفی رویکرد تعاملی بین طراحی معماری و طراحی سازه ی پروژه، به رشته ی تحریر در آمده است.
.
.
15. آرش اُخوت، رنزو پیانو پل کلی را ترسیم میکند، فصلنامه ی معماری ایران (ما) -اینجا- فرمت PDF، حجم 1.1 مگابایت
.. این متن با بیانی توصیفی، به تعامل طراحی پروژه ی موزه ی پل کلی اثر رنزو پیانو، با آثار پل کلی، نقاش اکسپرسیونیستی، پرداخته است.

مطالعات تکمیلی، هنر و نقاشی

با توجه به صحبت های عمومی جلسه ی قبل آتلیه ی طرح چهار پیرامون معرفی هنرمندان گرایشات مختلف هنر، مثل مارسل دوشان، مارک روتکو، لوچو فونتانا، کریم رشید و ... ، معرفی و ارائه ی منابع مطالعاتی پیرامون این بحث با توجه به نزدیک بودن افتتاح نمایشگاه کم جون کتاب تهران! خالی از لطف نخواهد بود.
.
6. ادوارد لوسی اسمیت، آخرین جنبش های هنری قرن بیستم، ترجمه ی علیرضا سمیع آذر، انتشارات نظر
.. این کتاب به ارائه و بیان جنبش های هنری دهه های اخیر قرن بیستم و نیز معرفی هنرمندان شاخص هر دوره پرداخته است، دکتر علیرضا سمیع آذر سال ها در مقام مدیر موزه ی هنرهای معاصر فعالیت داشته است.
.
.
7. ادوارد لوسی اسمیت، جهانی شدن و هنر جدید، ترجمه ی علیرضا سمیع آذر، انتشارات نظر
.. این کتاب عموماً به عنوان جلد دوم کتاب بالایی معرفی و عرضه شده است.
.
.
8. ورنر هافتمان، اندیشه و کار پل کلی، ترجه محسن وزیری مقدم، نشر سروش
.. این کتاب به طور خاص برای مخاطب نقاش ترجمه و به رشته ی تحریر در آمده است، مطالعه نقد زندگی حرفه ای و شخصی پل کلی (نقاش اکسپرسیونیستی) را در این کتاب دنبال کنید. محسن وزیری مقدم از نقاشان پر آوازه ایرانی مقیم ایتالیا است.
.
.
9. کاندینسکی، معنویت در هنر، ترجمه ی اعظم نوراله خانی، انتشارات شباهنگ
.. معنویت در هنر یکی از کتاب های معروف و تاثیر گذار در زمینه ی هنر است که توسط نقاش اکسپرسیونیستی و روس، واسیلی کاندینسکی نوشته شده است، کتاب را در حجمی کوچک و با ترجمه ای ضعیف بخوانید!
.
.
10. آنت وُزَن، لوک وزن؛ کاندینسکی و سوارکار آبی فام، ترجمه ی میترا فرخزاد
.. سوارکار یا سوارکاران آبی فام نام تابلویی از کاندیسکی است که بعدها تحت نام جنبشی به رهبری کاندینسکی شناخته می شود، این کتاب با زبانی داستان گونه به نحوه ی شکل گیری این جنبش پرداخته است.
.
.
11. آزبورن، چیلورز، و دیگران؛ سبک ها و مکتب های هنری، ترجه و تدوین فرهاد گشایش، انتشارات عفاف
.. این کتاب به معرفی مکاتب هنری، از دوره ی کلاسیک تا اواخر قرن بیستم پرداخت است. هر مکتب با ارائه ی چند پاراگراف و معرفی پایه گذار و هنرمندان مطرح آن پیش روی مخاطب قرار گرفته است، خریداری و خواندن این کتاب به عنوان یک مرجع خالی از لطف نخواهد بود. فرهاد گشایش به عنوان مترجم نامی آشنا برای مخاطبین کتابهای هنر و نقاشی می باشد.
.
.
12. دانیال مارزونا، هنر و مینی مالیسم، ترجمه ی پرویز علوی، نشر پشوتن
.. این کتاب به معرفی مینی مالیسم در هنر، و همچنین هنرمندان شاخص این مکتب پرداخته است . خواندن چندین باره ی یک کتاب به عنوان ویراستار قبل از چاپ مزه ی خاصی داره!

۱۳۸۹ فروردین ۲۵, چهارشنبه

"ایده حال"!

گزارش یکی از جلسات ترم گذشته را اینجا بخوانید، از زبان دانشجوی "ایده حال"!








"ایده حال" از جعلیات ایمان رئیسی است.

۱۳۸۹ فروردین ۲۰, جمعه

سایت و برنامه ی فیزیکی

1. اهداف و شرح برنامه ی طرح چهار را در -اینجا- و با فرمت PDF، با حجم 1.15 مگابایت دریافت کنید.
.. این مجموعه توسط مدیر گروه معماری دانشکده و با عنوان معیار و اهداف طرح چهار به آتلیه های طرح چهار معرفی شده است؛ همچنین مدارک و نحوه ی ارائه (نوع و مقیاس نقشه ها و ماکت پایانی) طرح ها در روز ژوژمان، برای تمامی دانشجویان مشخص شده است.
.
.
2. برنامه ی فیزیکی پیشنهادی برای طراحی مجموعه ورزشی را از -اینجا- با فرمت PDF و با حجم 250 کیلوبایت دریافت کنید.
.. برنامه ی فیزیکی فوق به منظور طراحی و تعیین نیازهای عملکردی پروژه، با تفکیک تعداد و مساحت هر عنوان، توسط مدرس آتلیه ارائه شده است.
.
.
3. سایت پلان مجموعه ورزشی را به منظور شروع کار طراحی از -اینجا- و با فرمت JPEG، با حجم 860 کیلوبایت دریافت کنید.
.. تصویر فوق، سایت پلان پیشنهادی توسط مدیر گروه معماری دانشکده، برای آتلیه ی طرح چهار می باشد، که همراه با بازدید دانشجویان معرفی گردیده است.
.
.
4. همچنین عکس هوایی سایت را از "ویکی مپیا" ؛ به صورت رایگان، و بدون داشتن دوست، آشنا، و یا فامیل در شهرداری گوگل! در مختصات فوق دریافت کنید:
http://wikimapia.org/#lat=35.8066157&lon=51.4722776&z=18&l=16&m=b&o=1

۱۳۸۹ فروردین ۱۹, پنجشنبه

ارائه ی ماکت های سازه

اولین جلسه ی بعد از عید، همراه با ارائه ی ماکت های سازه که در طول روند شکل گیری کلاس، مورد نقد دانشجویان و تدریس مدرس آتلیه قرار گرفته بود به کار خود پایان داد.

این ماکت ها با هدف ارائه یک سیستم سازه ای و نقد کالبدی آن، با نگاه به موضوع آتلیه طرح چهار (طراحی مجموعه ی چند منظوره ورزشی) تدریس، و ساخته شده اند. تلاش برای ارائه ی تعریف متفاوت از سیستم های سازه ای موجود با رویکرد طراحی معماری سازه از معیارهای نقد و ارزشگزاری آثار دانشجویان در آتلیه بودند.