۱۳۸۷ اردیبهشت ۸, یکشنبه

از وبلاگ استاد

به اطلاع کلیه دانشجویان عزیز آتلیه طرح معماری چهار ترم جاری می رسانم که فردا دوشنبه 9-2-87 به قزوین نخواهم آمد. با عرض پوزش از عدم حضور در هفته ی قبل و هفته ی جاری، تاریخ جلسات جبرانی متعاقبا اعلام خواهد شد. ضمنا آقای مهندس ابوالفضل حبیبی از ساعت 8 تا 14 فردا در آتلیه حضور خواهند داشت و چنانچه مایل بودید می توانید یک جلسه کرکسیون اضافی اشانتیون بگیرید!

به امید دوشنبه ای دیگر

۱۳۸۷ اردیبهشت ۲, دوشنبه

جلسه ششم تدریس

جلسه ششم گفتمانی بود برای ایده پردازی، گفتگویی که بعد از بازدید، تحلیل و شناخت مقدماتی سایت انجام می شد.

دیدن، انتخاب کردن و کشف ایده، مرحله بود بعد از تحلیل سایت و قبل از اتود و طراحی فرم. مرحله ای که تا به حال در کلاسهای طرح به طور جدی با آن پرداخته نمی شد. حتی یک روز، یک زنگ، یا یک ساعت.
شاید نزدیکی مفاهیم ایده و کانسبت و چگونگی تولید فرم، از مسائلی بودند که بین معماران همیشه مورد بحث بوده. (پیوست به همایش کانسبت در معماری . سال گذشته)

این مشکل گریبان گیر دوستان و همکلاسی های طرح چهار هم بود، در بعضی کارها ایده با طراحی فرمی مشخص نشان داده می شد و در بعضی، شکل تحلیل سایت، نمایش راه های دسترسی و اقلیم به خودش می گرفت !

کلاس این هفته که با غیبت آقای رئیسی شکل گرفته بود با صحبت های آقای حبیبی (همکار تدریس آقای رئیسی) و با بحث و مثال هایی از ایده پردازی ادامه داد. با یاد آوری بازی طوفان ذهن (جلسه اول تدریس) که هر کلمه دوستان که بر تخته می نشست می تونه به نوعی ایده طراحی باشه. مسائلی مثل اقتصاد، انسان، تعامل و ...
و اینکه پرداختن به ایده نمی تونه در مرحله اول صرفاً با تولبد فرم همراه باشه، یک ایده ممکنه در بین چند معمار با شکل و فرمی متفاوت به نمایش در بیاد و به عینیت تبدیل بشه.
در پایان مثالهایی از ایده های مختلف در طراحی، از معماران مختلف مورد بحث قرار گرفت.




Image and video hosting by TinyPic
نگاه کن چه فروتنانه به خاک می گسترد
آنکه نهال نازک دستانش
از عشق خداست
ا.بامداد

۱۳۸۷ فروردین ۲۷, سه‌شنبه

جلسه پنجم تدریس

شروع جلسه پنجم با اراعه تمرین تحلیل سایت همراه بود و البته باز هم سنت و مدرنیته.

دسترسی به سایت، همجواری ها، و اقلیم از مواردی بودند که در تحلیل، ترسیم و آنالیز سایت مورد توجه دوستان قرار گرفته بود. برای طرح چهار این ترم دو سایت پیشنهاد شده بود، که دوستان بعد از انتخاب خود و تحلیل یکی از سایت ها می بایست به دفاع از سایت و انتخاب خود می پرداختند.
یکی از سایت ها در زمین وسیع، باز، در مرکز شهر و همجوار با دو خیابان اصلی شهر بود و دیگری در جنوب شهر و در منطقه ای با تراکم بالا و همجوار با بافت تاریخی شهر، و در شمال آن خیابان سپه (اولین خیابان ایران و قزوین) از خیابان های اصلی جنوب شهر قزوین و محل دسترسی به بافت قدیمی شهر، بازار و مسجد جامع بود.

نکته مورد توجه در تحلیل جمعی دوستان توجه به مقیاس وسیعتری از سایت بود، بستر خود سایت. توجه به دسترسی ها، و انتخاب سایت به عنوان ایفای نقش در مقیاس محله ای، شهری، کشوری و همچنین نگاه به بستر سایت به عنوان یک دوره، تاریخی، فرهنگ و باز هم سنت و مدرنیته !


- که اصلاً مجموعه ورزشی در بافت قدیمی شهر چه نقشی می تونه داشته باشه؟
- این به عنوان زیر سئوال بردن بافت تاریخی اطراف نیست؟
- این سنت و تاریخ ما هستن که فرهنگ ما رو می سازن چرا باید فرهنگ رو زیر سئوال ببریم؟
(یه دفعه یاد کولهاس افتادم، دلم براش تنگ شد، وقتی اینجا ساعت 9 باشه، آمریکا ساعت 12.30 شب هستش، احتمالاً کولهاس خوابیده و داره خواب بلعبدن برج پیزا یا اهرام ثلاثه، یا میدان نقش و جهان رو می بینه! )


بخش دوم کلاس
بخش دوم کلاس به معرفی و نمایش سیستم های مختلف سازه ای که از موارد مهم در برنامه طرح چهار هستش پرداخته شد. و همچنین نمایش فیلمی درباره کنزوتانگه و تفکرات او، مترجم جملاتی رو از زبان کنزوتانگه می گفت که سعی کردم این کتابهای چند جمله ای رو یادداشت کنم:
- سنت به خودی خود تکرار می آورد، باید آن را نابود کرد تا سنت معنا و تاثیر پیدا کند.
- عملکرد زیباست، جستجوی زیبایی شاید ابس باشد، ولی من معتقدم زیبایی است که عملکرد دارد.
- معماری جدا از مجسمه سازی نیست.


بخش سوم کلاس
آقای رئیسی برای درس تئوری این جلسه و رسیدن به تمرین و کرکسیون ایده پردازی جلسات آینده به تحلیل و تعریف روشهای طراحی پرداختند، که به طور تیتر وار خواهم نوشت.

1. روش پارتی:

روشهای مدرسه بوزار برای که به طراحی گرافیکی از سایت و ایجاد ترکیب بندی های زیبا ختم می شد.
2. روش دیاگرام عملکردی:
مدرسه باوهاس - دوره معماری مدرن
3. روش اتود با ماکت:
تاکید بر فرم - کامل کردن دو روش قبلی - توجه به بعد سوم طرح
4. روش الهام از آثار هنری دیگر:
5. طراحی با چشم بسته!

رویکردی که در گروه معماری کوب هیمل بلو به آن توجه شد - حذف عامل چشم به عنوان فیلتری بین ذهن و دست.
6. طراحی با توجه به خواسته های کارفرما:
7.طراحی با توجه به نیروهای سایت:
8. طراحی با توجه به دیاگرامهای ریاضی و هندسی:
نگرش فولد
9. روش طراحی پوسته:
(که در تمرین یک این کلاس به بحث گذاشته شد)
10. طراحی با استفاده از یک مفهوم:
عدالت - شفافیت - ...
11. روش طراحی با کامپیوتر:
روشی که با باز گذاشتن دست کامپیوتر در ایجاد فرم، به ترکیب ها و فرمهای جدیدی خواهند رسید.
12. روش طراحی با توجه به اقلیم:
13. طراحی با استفاده از الگوهای رفتاری استفاده کنندگان:
پایداری اجتماعی


بخش چهارم

بخش چهارم کلاس به ارائه پروژه و تحقیق گروه ها اختصاص داده شد. با توجه به موضوع طر چهارح (طراحی یک مجموعه ورزشی) برای هر گروه یک مجله و موضوع خاصی معرفی شده بود که گروه ها ملزم به اراعه گزارش و خلاصه ای از آن بودند.

چهار گروه، چهار مجله، چهار گزارش

در بخشی جدا خلاصه ای از ارائه و گزارشات گروه ها منتشر خواهد شد.







۱۳۸۷ فروردین ۲۶, دوشنبه

حفاظت ساختمان ها در برابر حریق

پیرو تاکید بر رعایت مبحث شماره سه ی مقررات ملی ساختمان- حفاظت ساختمان ها در برابر حریق- در پروژه ی مجموعه ورزشی قزوین، فایل پی دی اف آنرا از اینجا دریافت نمایید.
شایسته است که خط به خط این مبحث با دقت مطالعه شود.

سلام دوستان. فایل پی دی اف مربوط به بحث سازه - دیروز- را از اینجا دریافت نمایید.
ضمنا کتاب " سیستم های سازه" نوشته ی پروفسور هینو انگل و ترجمه ی علی گل صورت پهلویانی را فراموش نکنید.
به امید دیدار تا دوشنبه ای دیگر.

۱۳۸۷ فروردین ۱۹, دوشنبه

جلسه چهارم تدریس

جلسه چهارم روز تحویل تمرین پوسته معماری بود، و یا برزخ تمرین یک !


شروع کلاس با سکوت همراه بود و در انتظار سرانجام کار، هر کس به نوبت کار خودش رو معرفی می کرد، سیر تکاملی، کرکسیون های پیشین و ایده اولیه طرح از مواردی بودند که توسط هر یک از دوستان مطرح می شد، و البته در بعضی کارها هم تغییر به یکباره از طرح اولیه نکته ای بود که به چشم می خورد.
بعد از صحبت های دانشجو طرح توسط دیگر دوستان مورد نقد قرار می گرفت، در بعضی اوقات نقدها به توصیف، پیشنهاد و کرکسیون دوباره طرح تنزل پیدا می کردند، که سعی می شد که نقدها با کلمات و جملاتی از طرف استاد جهت، و سمت و سوی بهتری پیدا کند. این مسیر تا پایان معرفی و ارائه کار هر یک از دوستان و نقد اثر، توسط دانشجویان و استاد طی شد.

Image and video hosting by TinyPic
.
Image and video hosting by TinyPic
.
Image and video hosting by TinyPic
.
Image and video hosting by TinyPic
.
Image and video hosting by TinyPic
.
Image and video hosting by TinyPic
.
Image and video hosting by TinyPic
.
Image and video hosting by TinyPic
.
Image and video hosting by TinyPic
.
Image and video hosting by TinyPic
.
Image and video hosting by TinyPic
.
Image and video hosting by TinyPic
.
Image and video hosting by TinyPic
.
Image and video hosting by TinyPic
.
Image and video hosting by TinyPic


روز رستاخیز:

کارها فرا خوانده شدند، خاکها تکانده شدند، تا بر سر میز قضاوت بنشینند، یکی کار پایانی نداشت، یکی کم کار کرده بود و دیگری با لبخندی رضایت بخش در انتظار رستاخیز بود.
از هر دانشجو یک کار مورد قضاوت جمعی قرار گرفت و تمامی آثار به سه گروه جدا تقسیم بندی شدن، ایده طرح اولیه، تکنیک و مصالح به کار رفته، سیر تکاملی طرح و کار پایانی از مواردی بودند که در امتیاز دادن به آثار مورد توجه دوستان یا خدایان روز رستاخیز بود.
در انتها کارها به سه دسته A . B . C تقسیم بندی شدند.
نقد و بررسی آثار پایانی تمرین پوسته معماری بیشتر از 90 درصد این جلسه رو به خودش اختصاص داده بود.
.
در صحبت پایانی آقای رئیسی نتیجه این تمرین رو ضعیف ارزیابی کردند و گفتند که ممکنه این به دلیل راهنمایی های نه چندان خوب من و آقای حبیبی! و یا کم کاری شما باشه!
.
بخش دوم کلاس
بخش دوم کلاس که حدوداً نیم ساعت طول کشید!، به سیر تحولی فضا در معماری و تقسیم بندی نگرشها به فضا سازی معماری اختصاص داشت.
.
به طور خلاصه سیر تحولی فضا در دوران زیر مورد بررسی قرار گرفت:
1. مصر: کمتر بودن نقش فضا - مجسمه وار بودن آثار
2. یونان:
3. رم باستان: اهمیت پیدا کردن نقش فضا - خود گرایی و نگاه به درون
4. قرون وسطی:
5. رنسانس: معماری برای انسان و نه صرفاً خدا - توجه به نقش و مقیاس انسانی - کشف پرسپکتیو
6. مدرنیسم: فضا و زمان - حرکت انسان در فضا و کشف فضا در زمان
7. پست مدرنیسم: کلاژ فضایی در آثار - فضاهای مختلف در کنار هم
8. امروز:
.
نگرشهای مختلف در فضا سازی در معماری:
1. یکپارچه monolitic :
از زمان شروع معماری تا قبل از پست مدرن.
یکپارچه بودن فرم و طرح.
اهرام ثلاثه - معابد یونانی - ویلا ساوا - ساختمان سیگرم
.
2. پراکنده Fragmented :
شروع از پست مدرن
تبدیل فرم به چند قطعه کنار هم - مقیاس انسانی
موزه هنرهای معاصر تهران (کامران دیبا) - موزه اشتوتگارد (استرلینگ)
.
3. میدان Field :
فضاها قابل گسترش هستند - مرکز ندارد - بین کل و جزء رابطه بر قرار است
ترمینال بندر یوکوهاما (فرشید موسوی) - پارک لاویلنت (برنارد چومی)

۱۳۸۷ فروردین ۱۸, یکشنبه


روی لينك‌ها كه كليك بكنيد، وارد صحفه‌ای می‌شيد كه عكسش اين بالاست، بعد از چند لحظه لينك دانلود در پايين صفحه فعال می‌شه و می‌تونين با كليك روی جايی كه در عكس با فلش نشون داده شده، فايل رو دانلود كنيد.
برای ديدن تصوير در اندازه بزرگتر، روی اون كليك كنيد.